Co to jest Marketing Automation?

Marketing Automation to coraz powszechniejszy termin i zaczyna być odmieniane przez wszelkie możliwe przypadki. Jednak w tym natłoku informacyjnym czasem może umknąć czym jest to zjawisko i dlatego warto je doprecyzować. Zatem, co to jest Marketing Automation?

Jest to jeden z najnowszych trendów w komunikacji marketingowej, który od wielu lat notuje nowe rekordy popularności wśród osób odpowiedzialnych za marketing i generowanie nowych kontaktów handlowych.

Inaczej mówiąc, jest to kombinacja procesów marketingowych  realizowana za pośrednictwem specjalistycznego oprogramowania, w celu zdobywania wartościowych kontaktów handlowych. Automatyzacja marketingu ma także na celu zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii promocyjnych poprzez automatyczne zdobywanie, gromadzenie i przetwarzanie danych o zachowaniach potencjalnych nabywców (tzw. lead generation), którzy nie są jeszcze gotowi do zakupu.

Wspomniane wyżej oprogramowanie jest zintegrowane zwykle z firmowymi stronami internetowymi, na których monitoruje zachowanie  odwiedzających takie serwisy www. Na podstawie pozyskanych w tych procesach danych, dotyczących zainteresowań oraz czynności podejmowanych przez odwiedzających monitorowane strony www, oprogramowanie do automatyzacji marketingu identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich spersonalizowany przekaz marketingowy. Oprogramowanie może w sposób automatyczny przygotowywać określone treści (reklamowe, promocyjne, edukacyjne, itp.), a następnie wysyła je do wskazanej grupy klientów obecnych lub potencjalnych, najczęściej za pomocą e-maili oraz wyświetlanych na stronie www bannerów.

Zachowanie systemu jest zdefiniowane w tzw. regułach automatyzacji, które zawierają szereg poleceń realizowanych przez system. Porównuje on treść tych reguł z wynikami zachowania każdego z kontaktów monitorowanych na stronach www zintegrowanych z systemem, bądź z zachowaniem adresatów wiadomości przesyłanych przez system drogą mailową.

Podstawowe cele:

  • W przypadku firm oferujących produkty bądź usługi, które nie wymagają skomplikowanych procesów decyzyjnych, systemy marketing automation w pierwszej kolejności mogą wspierać sprzedaż online.
  • Z kolei, firmy prowadzące sprzedaż za pośrednictwem tradycyjnych sklepów mogą korzystać z marketing automation do dystrybucji informacji o: okresowych promocjach, nowych produktach w ofercie czy udostępniać personalizowane kupony rabatowe i promocyjne.
  • Natomiast w przypadku firm działających w sektorach B2B, systemy marketing automation idealnie sprawdzają się w roli dystrybutorów treści mających za zadanie edukować potencjalnych klientów w zakresie oferty czy innych zagadnień związanych z przedmiotem działalności firmy korzystającej z tego typu narzędzia. W ten sposób budowany jest wizerunek eksperta dziedzinowego, zgodny z oczekiwaniami właścicieli firmy.

W ten sposób każda firma, niezależnie od branży i modelu sprzedaży może lepiej przygotować potencjalnych klientów do późniejszych rozmów handlowych i utrzymać z nimi kontakt już wówczas gdy osoby te jeszcze nie są gotowe na podejmowanie decyzji zakupowych. Możliwości systemów klasy marketing automation pozwalają na to, aby ten etap pozyskiwania klientów w możliwie niskim (a przez to tańszym) stopniu angażował siły sprzedaży firmy-użytkownika tej klasy narzędzi. BSMC jest gotowe opracować szczegółową koncepcję wykorzystania tego typu rozwiązań w Państwa firmie. Więcej informacji

Zobacz inne artykuły:

Kiedy wdrożyć Marketing Automation?

Pierwsze kroki z Marketing Automation

Jak przygotować bazę kontaktów dla systemu Marketing Automation?